Wydarzenie zorganizowane przez firmę Servier Polska odbyło się w ramach XIX edycji ogólnopolskiej kampanii profilaktyczno-edukacyjnej Servier dla Serca pod hasłem „Idź na rekord. Wygraj z nadciśnieniem tętniczym!”. Miało na celu zwrócenie uwagi na to, że systematyczny pomiar ciśnienia tętniczego to najprostszy sposób na wykrycie choroby.
Uczestników dopingował Piotr Gruszka – siatkarz, trener, rekordzista pod względem liczby meczów rozegranych w reprezentacji Polski i Ambasador XIX edycji kampanii Servier dla Serca: „Rekord to jedno z najważniejszych wyzwań i jednocześnie ogromne źródło satysfakcji dla każdego sportowca. Wydarzenie, w którym wziąłem udział, tak inne od sportowych zmagań, uświadomiło mi jak ważna w naszym życiu jest profilaktyka, dzięki której wygrywany coś więcej niż kolejny puchar na półce – w tym starciu stawka jest znacznie wyższa – zdrowie a nawet życie. Tym bardziej, ten ostatni rekord ustanowiony również dzięki mojemu zaangażowaniu, traktuję absolutnie wyjątkowo – jest mi on bliższy sercu – dosłownie i w przenośni”.
„Nadciśnienie tętnicze to jeden z najpowszechniej występujących czynników ryzyka chorób sercowo-naczyniowych, ale za to pomiar ciśnienia tętniczego – jest niezwykle łatwy, o czym mogli przekonać się wszyscy uczestnicy wydarzenia – podkreśla Ewa Ciepałowicz, Kierownik ds. CSR i Komunikacji Wewnętrznej Servier Polska, przedstawicielka organizatora kampanii profilaktyczno-edukacyjnej Servier dla Serca. Chciałabym bardzo podziękować wszystkim, którzy tak licznie wzięli udział w ustanowieniu Rekordu Polski. Mam nadzieję, że niekonwencjonalny sposób, którym zwróciliśmy uwagę na nadciśnienie tętnicze jeszcze bardziej przyczyni się do wzrostu świadomości społecznej dotyczącej profilaktyki chorób układu sercowo – naczyniowego. Kontrolujmy ciśnienie tętnicze, bo naprawdę warto!”.
Około 12 milionów Polaków choruje na nadciśnienie tętnicze. Liczba ta jest szacunkowa, ponieważ wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że zarówno samo schorzenie jak i związane z nim zagrożenia mogą ich dotyczyć. Według danych Narodowego Funduszu Zdrowia w 2018 roku już ponad jedna trzecia polskiej populacji cierpiała z powodu nadciśnienia tętniczego, czyli diagnoza został postawiona blisko 10 milionom osób. Pandemia i rosnący dług zdrowotny nie poprawiły sytuacji nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie.
Nadciśnienie tętnicze jest podstępną chorobą i zwykle początkowo nie towarzyszą jej żadne zauważalne dolegliwości, a jeśli już pojawią się pierwsze symptomy, nie zawsze są wystarczająco charakterystyczne, by wzbudzić podejrzenia. Niestety, dopiero zawał serca lub udar mózgu mogą ujawnić, że nieleczone nadciśnienie tętnicze osiągnęło zaawansowane stadium. O skali problemu świadczy fakt, że co roku w Polsce notuje się blisko 120 tys. udarów mózgu i ponad 930 tys. zawałów serca.
Nadciśnienie tętnicze jest uznane za chorobę cywilizacyjną i nie dotyczy już tylko wieku podeszłego, coraz częściej diagnozuje się ją u znacznie młodszych osób – nawet u 30-latków. Dlatego kryteria rozpoznania stają się coraz bardziej restrykcyjne. Wcześniej za prawidłowy poziom uznawano 140/90 mmHg. Obecnie taki wynik powinien zwrócić naszą uwagę i skłonić do codziennego pomiaru i konsultacji kardiologicznej. Właściwym ciśnieniem u osób przed 65. rokiem życia jest 120–129/70–79 mmHg. Z wiekiem te parametry nieco się podnoszą, dlatego u seniorów może to być 130–139/70–79 mmHg, natomiast powyżej 80, roku życia – 130–149/70–79 mmHg. O rozwoju choroby w dużym stopniu decydują czynniki genetyczne, ale przede wszystkim nadwaga i niewłaściwa dieta, brak aktywności fizycznej stres oraz stosowanie używek.
***
Hasło „Idź na rekord. Wygraj z nadciśnieniem tętniczym” towarzyszy XIX edycji ogólnopolskiej kampanii profilaktyczno-edukacyjnej Servier dla Serca, której głównym przesłaniem jest „Mierz ciśnienie tętnicze, bo warto!” W tym roku akcja w całości została poświęcona budowaniu świadomości i edukacji w kierunku korzyści płynących z kontrolowania i właściwego leczenia nadciśnienia tętniczego.
Tegorocznej kampanii merytorycznego wsparcia udzielili: Polskie Towarzystwo Kardiologiczne i Polskie Towarzystwo Nadciśnienia Tętniczego.
Kampania została objęta patronatem przez: Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pacjentów ze Schorzeniami Serca i Naczyń ECOSerce, Polskie Stowarzyszenie Osób z Niewydolnością Serca oraz Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej.
Więcej o kampanii na www.dbajoserce.pl, www.facebook.com/dbajoserce